Hip

March 14, 2017

Wat hebben de woorden ‘authentiek’, ‘duurzaam’ en ‘spelt’ met elkaar gemeen?

Voor mij in ieder geval dat bij alle drie mijn nekharen prompt overeind gaan staan.

Ik ben zeker niet de eerste die zich hierover uitspreekt. In menig artikel op internet of tijdschrift wordt met de nodige spot gesproken over hipsters met knotjes, biologische rechtsdraaiende yoghurt, bakfietsmoeders met linnen tasjes en de semi-nonchalante, bij elkaar geraapte meuk die het interieur vormt van menig koffiebar en lunchcafé.  

Ik kan het echter niet laten zelf ook nog even een duit in het ongebleekte katoenen zakje te doen.

 

Er klopt namelijk niks van. Daarbij is het is zo doorzichtig en stom, dat je moeite hebt om in zo’n hippe tent niet met een ruk je stoel naar achteren te schuiven, op te staan en te schreeuwen: “Stelletje achterlijke aanstellers!! Doe in Godsnaam eens normaal allemaal!” Maar je doet het niet want technisch gezien zijn dit de “goeie mensen van de wereld”. Zij geven om de planeet, willen deze doorgeven aan hun kinderen. Ze leven bewust en proberen hun ‘ecologische footprint’ zo klein mogelijk te houden uit respect voor de natuur.

En dat willen we natuurlijk allemaal. Ik ook. Maar sinds wanneer is ecologisch verantwoord leven zo pokke-duur geworden?! Scharrelkip, superfoods, granola en het door mij gehate speltbrood zijn echt onbetaalbaar voor 70% van de mensen.

 

Albert Heijn gaat er prat op dat ze steeds meer biologische producten in hun assortiment hebben en dit actief aanbieden zodat men makkelijker een verantwoorde keuze kan maken. Goed hè van Albert Heijn! Het feit dat ze de ‘extra biologische’ (huh?) speltmuesli van Smaakt (575gr) kunnen verkopen voor

€ 4,89 tegenover de AH Fruitmuesli (750gr) van € 2,49, legt de supermarkt echter vast geen windeieren. En dan krijg je als suikervrije kers op de taart ook nog de complimenten van alle hippe vaders en moeders uit de Randstad. Slim bedacht van Appie.

 

Laten we wel wezen, die vaders en moeders werken zich helemaal het leplazerus als chief-executive marketing bij een of andere multinational en verdienen dus niet alleen het speltbrood op de plank maar ook de 'Leev glutenvrije kaaskoekjes' en de 'Clipper Organic Ginger thee'. De nieuwe rijken hebben het ‘verantwoord leven’ naar een nieuw en hip niveau getild.

Ik vind het een beetje hypocriet, hoe goed bedoeld het vast allemaal ook is. Want behalve die kekke bakfiets, hebben deze mensen ook nog gewoon twee auto’s voor de deur staan. Ze vliegen zeker twee keer per jaar met vervuilende jumbo’s naar een warm land, waar ze zich door onderbetaalde arbeiders drankjes laten aanreiken. Hun huizen staan werkelijk bol van ongelooflijk dure (en nee, niet allemaal duurzame) spullen van henneptouw, geschuurd metaal, leer en kurk. En al die Sonos-systemen en energieslurpende apparaten als iPads, televisies op elke kinderslaapkamer, sapcentrifuges, slowcookers, waterquookers en broodbakmachines halen hun stroom volgens mij ook niet rechtstreeks uit de wind.

 

Ik betwijfel zeer of deze mensen ooit in contact komen met de aanhangers van de meer spirituele, antroposofische leer. Die Rudolf Steiner-apostelen die hun kinderen principieel naar school sturen in paarse truien van ruwe wol met zwaar zuurdesembrood in hun trommeltjes. Waar ik overigens ook geen bal van begrijp, maar als je het dan toch over authentiek wilt hebben, komen deze zachtaardige kleingebruikers toch dichter in de buurt met hun compost-emmertjes en zelf gebreide sokken. Dat zie ik die hippe meisjes met hun mocassins en 'Happiness'-agenda namelijk toch niet doen.

 

Ik probeer mijn kind natuurlijk ook de meerwaarde van gezond en verantwoord leven bij te brengen maar verder dan een kiwi, "doe de deur dicht als de verwarming aan staat", "het is droog; we gaan op de fiets" en slaafvrije chocolade van TonyChocolonely kom ik eerlijk gezegd niet echt. Natuurlijk zou ik alle kippetjes, koeien en varkentjes vrolijk in de wei willen zien hupsen, alle energiecentrales om willen bouwen tot speeltuinen en hele regenwouden redden door alleen FSC-gecertificeerd hout te kopen maar ik kan het domweg niet betalen.

Ik koop cadeautjes bij de Action en kleding bij de Primark terwijl ik weet dat hun producten onder abominabele omstandigheden in lagelonenlanden zijn geproduceerd. En ik vind het echt heel erg maar zolang mijn portemonnee beperkt gevuld is, zie ik geen andere uitweg.

En laten we heel eerlijk zijn: zolang de corporate industrieën en wereldleiders niet bereid zijn de handen ineen te slaan om daadwerkelijk te stoppen met het vervuilen van de aarde, te stoppen met het uitbuiten van mensen, te stoppen met het vernietigen van leefgebieden van allerhande diersoorten, zal de goedbedoelde leefstijl van de rijken niks meer zijn dan een nogal irritante trend.

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Uitgelichte berichten

Dolce far niente (oftewel: het zalige nietsdoen)

June 17, 2018

1/3
Please reload

Recente berichten

November 10, 2017

April 24, 2017

March 14, 2017

March 14, 2017

Please reload

Archief
Please reload

Volg TextToo

© 2019 by TextToo