Zonder taal

April 24, 2017

Wanneer ’s ochtends mijn kind naar school is en ik de ontbijtrotzooi heb opgeruimd, kijk ik daarna vaak even naar ‘The Dog Whisperer’ op National Geographic Channel. Het is zogezegd mijn ‘guilty pleasure’.

Persoonlijk heb ik nogal een hekel aan honden maar als ik Cesar Millan met zijn kalme stem “sit” hoor zeggen, heb ik zelf ineens ook de neiging om met mijn buik omhoog op de vloer te gaan liggen en me over te geven. “Calm and submissive” noemt Cesar dat. Zelf is hij ‘calm and assertive’. Dat is de uitstraling waarmee hij het dier laat weten dat hij alles onder controle heeft en dat ze maar beter gewoon kunnen doen wat hij zegt. En verdomd, de hond in kwestie staakt direct zijn gegrom en geblaf en loopt mak als een lammetje achter hem aan! De eigenaar staat er vaak verbluft en een beetje bedremmeld naar te kijken. Waarom hielp hun super assertieve “Wodan, af! ZIT, WODAN!” dan niet?

 
Wie is de baas?

Blijkbaar hebben dieren niet zoveel met taal. Taal is zeg maar niet echt hun ding.
Ze luisteren naar energie. De baas is niet degene die de meeste herrie maakt, maar degene die uitstraalt dat hij de baas is. Dat heeft niets te maken met agressieve dominantie maar met kalm, volledig zelfvertrouwen.
Gek genoeg reageren mensen ook het meest op die signalen. De zogenaamde non-verbale communicatie. Check eens bij jezelf welke mensen het bloed onder je nagels vandaan halen en welke mensen je, zonder vragen te stellen, zou volgen naar de vuurlinie. Waarom is dat? Zijn de mensen die je blind vertrouwt zoveel slimmer? Zeggen ze “Volg mij” en ren je daarom direct achter ze aan? Of stralen ze uit dat je onder hun leiding in goede handen bent? Voel je je veilig bij die persoon?

 

En check nu eens jezelf. Hoe denk je dat jij zelf overkomt op anderen? En als je dat hebt vastgesteld: komt dat overeen met hoe jij je écht voelt? Als het antwoord ‘nee’ is, kun je er donder op zeggen dat je antwoord op de eerste vraag niet juist is. Wat je voelt schijnt namelijk altijd in meer of mindere mate door in wat je doet.
Het totaalbeeld (houding, woorden en onderliggende emotie) creëert het uiteindelijke oordeel dat anderen van je hebben. Overigens is dat niet voor iedereen hetzelfde want ook de ander neemt zijn eigen verhaal mee in zijn of haar oordeelsvorming.

 

Oprecht

Met woorden overtuigen we het brein, maar met uitstraling het hart.

En, tja, daar zit ik dan met mijn schrijfbedrijf waar woorden mijn primaire bron van inkomsten zijn. Gelukkig zit wat mij betreft juist daar de lol en de uitdaging. Hoe kan ik mijn woorden uitstraling meegeven? Hoe overtuig ik een lezer zonder dat ze mij kunnen zien?

Het antwoord is ‘oprechtheid’. Zeg wat je denkt, wat je voelt en wat waar is. Verkooppraatjes werken alleen als de verkoper daadwerkelijk gelooft in het product dat hij verkoopt. (Of wanneer de luisteraar oprecht naïef is maar daar ga ik bij jou, lieve lezer, even niet vanuit.)

 

Linda.

Het merendeel van de vrouwen in Nederland tussen de 30 en de 50 jaar, is ervan overtuigd dat zij en Linda de Mol hele goede vriendinnen zouden kunnen zijn. Geen van deze vrouwen heeft Linda ooit daadwerkelijk ontmoet of überhaupt een woord met haar gewisseld. Waar komt dan dat gevoel van intimiteit en betrokkenheid vandaan?

Dat komt onder andere doordat in Linda. magazine exact hun taal wordt gesproken.

Linda. (het merk; niet persé de persoon) deelt geheimen en ervaringen, maakt grappen, geeft tips en advies en dat alles precies op de toon waarmee de gemiddelde vrouw/moeder/carrièretijger/vriendin/etc. wil worden aangesproken. Ook Linda. voelt zich te dik, te oud en te onzeker maar ploetert toch elke dag weer door en doet haar best om er nog een beetje hip uit te zien en gezond te eten.

Het blad spreekt vrouwen aan op zo’n persoonlijk level dat je oprecht gaat geloven dat je Linda (de vrouw en niet het merk) kent. Je vergeet domweg dat er een gigantisch team van redacteuren, stylisten en ICT-ers achter schuilgaat dat dit gevoel bewust creëert.

 

Ultieme W's
En dat is echt zó ongelooflijk knap! Het is waar ik, als tekstschrijver, dagelijks naar streef. Om jou, lezer, door en door te leren kennen. Om te weten wat jouw ultieme W’s zijn. Waarom ben jij vanochtend opgestaan? Waar ga jij vandaag naar toe? Wie zijn de belangrijkste mensen in je leven? Wat is je grootste angst en je diepste wens?

 

En dat wil ik niet weten om je iets te verkopen, maar omdat ik jou met mijn teksten oprecht wil bereiken. Ik wil je iets vertellen en ik wil weten wat jij ervan vindt. Dat maakt mijn baan zo leuk: het zoeken naar verbinding door middel van taal.
Zonder taal zijn we sensitief voor energie maar woorden geven ons diepgang. Ze zijn het gereedschap van onze communicatie. Ze boetseren de details in de ruwe vorm van een eerste ontmoeting en polijsten onze vriendschappen tot ze glad en rimpelloos zijn. Taal is niet voor niets een scheppende kunst. Woorden hebben invloed: ze kunnen ontroeren, schokken, troosten en pijn doen. Je kunt ermee spelen, ze een dubbele lading geven. Het is een bijzonder en veelzijdig fenomeen en daarom ben ik oprecht trots op mijn product.

 

Overtuigd? Neem contact op voor meer informatie: info@texttoo.nl of 06-28273259

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Uitgelichte berichten

Dolce far niente (oftewel: het zalige nietsdoen)

June 17, 2018

1/3
Please reload

Recente berichten

November 10, 2017

April 24, 2017

March 14, 2017

March 14, 2017

Please reload

Archief
Please reload

Volg TextToo

© 2019 by TextToo