U dacht wat?!
Communicatie. Het meest zichtbare en toch zo ondergeschoven kindje van je dagelijkse beslommeringen. Niemand wordt echt wakker met de gedachte: "Nou, vandaag ga ik eens even lekker bewust communiceren!" Je doet het gewoon. Maar als je bedenkt hoe vaak de communicatie tussen mensen mis gaat, dan is het eigenlijk bizar dat het dagelijks vaststellen van je communicatiestrategie niet net zo gewoon is als tandenpoetsen.
En dat het vaak misgaat zie je overal de hele dag om je heen. Meisje stuurt appje naar vriend "Ik mis je". Vriend leest bericht maar staat net even bij de kassa van de supermarkt en reageert niet direct. Een uur later appt hij dat hij zaterdag naar een festival gaat met zijn vrienden. Of ze mee wil. Vriendin is woedend! Eerst negeert hij haar überhaupt en daarna mag ze als vijfde wiel mee naar een of ander stom festival. Ze maakt het direct per app uit met haar vriend. (Ex-)vriend staart verbijsterd naar zijn telefoon. Hij vond het zo lief dat ze hem miste, dat hij meteen bij thuiskomst van de supermarkt zijn vrienden heeft gebeld om te vragen of het oké was als hij zijn vriendin meenam naar het festival..... Ik ben persoonlijk deze maand minstens drie keer op mijn bek gegaan communicatie-technisch. Een voorbeeld: een klant van mij is startende ondernemer. Hij had me verzocht een tekst te schrijven voor een flyer waarmee hij mogelijke samenwerkingspartners kan informeren over zijn nieuwe project en ze hopelijk ook kan bewegen om contact met hem te zoeken voor een uitgebreidere kennismaking.
Ik zette mijn beste beentje voor en schreef een wervelende tekst die het midden hield tussen zakelijke professionaliteit en creatief enthousiasme. In het Engels! Keurig volgens afspraak leverde ik de tekst op.
De reactie was op zijn zachts gezegd nogal teleurstellend en teleurgesteld. Hij vond mijn tekst flauw en on-af. En dat raakt me dan toch. Mijn teksten zijn een stukje van mezelf dat ik (oke, tegen vergoeding) weggeef. Als iemand dan niet tevreden is, voelt dat toch een beetje alsof je te horen krijgt dat je lelijk bent. Gelukkig ging dit allemaal via de WhatsApp en kon hij mijn rode hoofd niet zien. Snel vroeg ik hem wat hij graag nog meer in de tekst zou terugzien en hoeveel pit hij precies wilde hebben. De antwoorden vond ik lastig te plaatsen en toen hij vervolgens ook nog vroeg welke meerwaarde van mijn tekst had en voor welke lezer, wist ik het helemaal niet meer. Ik probeerde uit alle macht alle taalkundige peper die ik had in mijn tekst te stoppen, melkte mijn aantekeningen van het gesprek tot op de bodem uit en zond hem een nieuwe versie. Nog steeds was hij niet tevreden. Ik stelde met lood in mijn schoenen voor om te bellen. Dat was goed maar vervolgens nam hij niet op. En de dag daarna ook niet. Ik wist zeker dat hij heel boos op me was. Volgens het principe 'fight or flight' ben ik meer een 'flighter' en dus wilde ik het liefst me onder het bed verstoppen met mijn vingers in mijn oren en net doen of ik er niet meer was. Maar dat doen professionele ondernemers natuurlijk niet. Dus besloot ik even rustig na te denken. Waar ging het mis? Had ik me niet aan de opdracht gehouden? Was mijn tekst slecht? Had ik überhaupt niet begrepen wat mijn klant wilde? En waarom stelde hij me al die vragen over wat hij met de tekst moest doen? Ik liet de tekst lezen aan een vriend en vroeg hem wat hij er van dacht. "Het moet een folder zijn, maar het leest als een businessplan." zei hij.
En ineens zag ik het! Uit zijn vragen begreep ik dat hij de tekst wilde gebruiken voor zijn bedrijfsplan. Dat had hij niet uitgesproken maar als ik zijn vragen goed interpreteerde, was dat wel waar hij op doelde. Hij was teleurgesteld omdat hij van mij verwachtte dat ik zijn visie zou uitschrijven in een volwaardig businessplan en tja, dat was het natuurlijk niet. Want ik ben geen bedrijfsanalist of ondernemersadviseur. Ik ben tekstschrijver en ik schrijf tekst.
Voorzichtig heb ik hem een mail gestuurd waarin ik op open wijze het communicatieprobleem uiteen probeerde te zetten en een mogelijke oplossing voorstelde. Daarna wachtte ik gespannen af. Tot mijn grote opluchting had ik het juist ingeschat. Hij bedankte me voor de mail en ging akkoord met mijn voorstel.
Drie dagen later appte hij me. Zijn blijdschap spatte bijna van het scherm. Op basis van mijn tekst had hij een nieuwe belangrijke samenwerkingspartner weten te overtuigen. Ik was zo blij voor hem. En voor mij. Zie je wel dat ik een goede tekstschrijver ben! Maar dan moet mijn klant dus wel weten wat een tekstschrijver is en doet. Onder het kopje 'voortschrijdend inzicht' heb ik besloten om dit nu in elk kennismakingsgesprek met een nieuwe klant te bespreken. Dan kan ik me daarna weer concentreren op de volgende communicatieflater. Nu al zin in.